Biblioteka

 

SPIS TREŚCI ZAKŁADKI "BIBLIOTEKA SZKOLNA"

I. Godziny otwarcia biblioteki szkolnej

II. Plan pracy biblioteki szkolnej

III. Regulamin biblioteki i czytelni

IV. Wykaz lektur szkolnych obowiązujących w roku szkolnym 2015/2016

V. Procedura udostępniania podręczników szkolnych

VI. Biblioteczka ks. Jana Twardowskiego

VII. Nowości książkowe w naszej bibliotece szkolnej

VIII. Konkurs internetowy „Czytam na szóstkę”

IX. Program innowacji czytelniczej na rok szkolny 2016/2017

XKronika szkoły w internecie

XI. Biblioteka i czytelnictwo w roku szkolnym 2016/2017

 

I. Godziny otwarcia biblioteki szkolnej

Biblioteka szkolna Zespołu Szkół i Placówek czynna jest od poniedziałku do piątku.

Poniedziałek 7.20 - 7.50, 8.30 - 11.30

Wtorek 7.20 - 10.50

Środa 7.20 - 7.50, 8.30 - 11.30

Czwartek 7.20 - 7.50, 8.30 - 11.30

Piątek 7.20 - 10.50

 

II. Plan pracy biblioteki szkolnej

PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ←należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

III. Regulaminy

REGULAMIN BIBLIOTEKI I CZYTELNI ←należy kliknąć, aby otworzyć dokument

REGULAMIN KORZYSTANIA ZE STANOWISKA KOMPUTEROWEGO ←należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

IV. Wykaz lektur szkolnych obowiązujących w roku szkolnym 2016/2017

Lektury do szkoły podstawowej

Wykaz lektur w klasach IV - VI←należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Lektury do gimnazjum

Wykaz lektur dla gimnazjum←należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

V. Procedura udostępniania podręczników szkolnych

Procedura udostępniania podręczników →należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

VI. Biblioteczka ks. Jana Twardowskiego - naszego patrona szkoły

 Biblioteczka ks. Jana Twardowskiego →należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

VII. Spotkania z ludźmi kultury i książki

kozioł

Pani Dorota Kozioł promowała swoją twórczość literacką adresowaną głównie do dzieci.
Pani Dorota Kozioł - biografia← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

 

Szymczyk

Pani Alina Szymczyk - poetka na emigracji- opowiedziała nam o tęsknocie do Ojczyzny.
Dorobek twórczy Aliny Szymczyk ← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Wspomnienia pani Aliny Szymczyk o Baranowie i naszej szkole← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 

Rzeszut

Babcia Hania i Zosia co roku przybliżają nam tradycje i  zwyczaje związane z regionalną kulturą i obrzędowością

Biografia twórcza lasowiackiej artystki ludowej Anny Rzeszut← należy kliknąć aby otworzyć dokument

VIII. Konkurs internetowy „Czytam na szóstkę”

Regulamin czytelniczego konkursu internetowego „Czytam na szóstkę”← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Konkurs „Czytam na szóstkę” dla klasy 5 „Tajemniczy ogród ← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Laura Surowiec. Wielkie gratulacje!!!

Konkurs „Czytam na szóstkę” dla klasy 4 „Pinokio← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Laura Surowiec. Wielkie gratulacje!!!

Konkurs „Czytam na szóstkę” - "Opowieści z Narnii← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Ula Wilczyńska . Wielkie gratulacje!!!

Konkurs "Czytam na szóstkę" - " Chłopcy z Placu Broni← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Karolina Mroczek. Wielkie gratulacje!!!

Konkurs "Czytam na szóstkę" - " Akademia Pana Kleksa← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Laura Surowiec. Wielkie gratulacje!!!

Konkurs "Czytam na szóstkę"- "Mały Książę← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Laura Surowiec. Wielkie gratulacje!!!

Konkurs "Czytam na szóstkę"  - "Przygody Tomka Sawera" ← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

Zwyciężczynią konkursu jest Laura Surowiec. Wielkie gratulacje!!!

 

 

IX. Program innowacji pedagogicznej z zakresu czytelnictwa "Jakie ziarno w serca Wasze padnie...takim będzie późniejsze żniwo" prowadzonej w roku szkolnym 2016/2017

Program innowacji pedagogicznej z zakresu czytelnictwa ← należy kliknąć, aby otworzyć dokument

 XI. Kronika szkolna w internecie

Kronika szkolna od roku szkolnego 2016/2017 będzie również dostępna w internecie w zakładce "Biblioteka szkolna". Jest to zbiór wszystkich najważniejszych wydarzeń dotyczących funkcjonowania szkoły opracowany w sposób chronologiczny. Kronika będzie aktualizowana co miesiąc

Kronika szkolna 2016/2017należy kliknąć, aby otworzyć dokument

XI. Biblioteka i czytelnictwo w roku szkolnym 2016/2017.  Rok czytelnictwa w Zespole Szkół i Placówek

Wiele ważnych instytucji, organizacji i środowisk coraz częściej i głośniej mówi o roli i randze  czytania w życiu każdego człowieka, a zwłaszcza młodego pokolenia. Mówi i pisze się o konkurowaniu, a wręcz nawet wypieraniu tradycyjnego czytelnictwa na rzecz nowoczesnych sposobów spędzania czasu : komputery, internet, gry, gadżety elektroniczne, itp.

Śmiało można stwierdzić, że problem czytelnictwa to problem współczesnej cywilizacji. Wraz z rozwojem współczesnych elektronicznych sposobów gromadzenia informacji oraz  technik komunikacji zmieniają się trendy we wszystkich dziedzinach życia, również w edukacji. Pojawia się konieczność ciągłego dostosowania metod i technik pracy z uczniem do wymogów czasu.

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom współczesnego "trudnego" czytelnictwa postanowiliśmy w bieżącym roku szkolnym położyć duży nacisk na pobudzenie i stymulowanie czytelnictwa w naszej szkole. Został opracowany przez nauczyciela bibliotekarza  specjalny program innowacji. Zaproponowane w nim metody i techniki oraz wytyczone zadania zawierają w sobie elementy „stare” i sprawdzone np. wspólne czytanie bajek, ale również pojawiają się propozycje bardziej nowoczesne i innowacyjne  jak np. internetowy konkurs czytelniczy „Czytam na szóstkę”. Korzyści płynące z czytania są bezsporne, a braki kładą się cieniem na wiele dziedzin życia młodego człowieka, a w konsekwencji życia dorosłego. Całość podjętych działań ma na celu poprawę stanu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w naszej szkole oraz ukształtowanie świadomych postaw czytelniczych.

Oddziaływaniem została objęta szkoła podstawowa oraz gimnazjum, zaś osobą odpowiedzialną za całość przebiegu i realizację jest szkolny bibliotekarz. Wspierać będą go w tym dyrektor szkoły, nauczyciele poloniści, plastyk, pedagog szkolny, uczniowie oraz rodzice.

Już na samym początku roku szkolnego, licznie wsparliśmy akcję czytania "Quo vadis" na rynku baranowskim. Dokonaliśmy również zakupu pakietu książek prezentujących klasykę dziecięcej literatury w pięknych wydaniach.

Nowy rok szkolny, nowe wyzwania, nowe książki w bibliotece szkolnej.

ROKSZKOLNY2017/20118

źródło informacji:

strona gminy Baranowa Sandomierskiego

www.baranowsandomierski.pl

"Na zaproszenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i działającej przy nim biblioteki odpowiedziało wielu mieszkańców gminy. W akcję włączył się burmistrz Marek Mazur, kierownik GZUP-u Dariusz Chemel, Lasowiaczki, uczniowie baranowskiej szkoły wraz z nauczycielami, dyrektor Banku Spółdzielczego Anna Krempa, przedsiębiorcy, mieszkańcy i oczywiście sami pracownicy MGOK-u. Podopieczni Środowiskowego Domu Samopomocy wraz z wychowawcami i panią kierownik Danutą Falarz przygotowali inscenizację. Nie zabrakło ludowych akcentów, były też krakowskie tańce z lajkonikiem, weselny kołacz i dużo śmiechu!"

 

ROKSZKOLNY2016/2017

Rok czytelnictwa w Zespole Szkół i Placówek

Czytamy "Quo vadis"

"On zaś patrzył na nią,

jakby chcąc napełnić nią źrenice tak,

aby po zamknięciu powiek obraz jej został mu pod nimi"

Nasza szkoła czynnie i licznie wzięła udział w akcji "Narodowego czytania" dzieła Henryka Sienkiewicza "Quo vadis". Czytali następujący uczniowie: Alina Stec, Magdalena Hajnas, Wiktoria Boroń, Natalia Stec-Kułacz. Czytała również pani Iwona Hajnas. Akcja była zorganizowana przez Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w Baranowie Sandomierskim. Wydarzenie miało miejsce na rynku baranowskim i wzięło w nim udział około 100 osób.

3465

Rodzice czytają dzieciom

"Czytanie jest tym dla umysłu,

czym gimnastyka dla ciała"

 W klasie IIB została zainicjowana akcja, mająca na celu zachęcenie uczniów do czytelnictwa. W każdy wtorek do szkoły zapraszani są  rodzice uczniów, aby   czytać  im wybraną bajkę. Po wysłuchaniu utworu, dzieci wypowiadają  się na jego  temat i malują  ilustrację. Pierwszym rodzicem, którego zaprosiliśmy do klasy była p. Marta Babula. Inicjatorką akcji jest p. Sylwia Leszkowicz

1

2

czyt3

 

Młodzież czyta dzieciom

Dnia 20.09.2016r. z inicjatywy szkolnego bibliotekarza podczas godziny wychowawczej uczniowie klasy pierwszej gimnazjum odwiedzili swoich młodszych kolegów z klasy pierwszej szkoły podstawowej. Głównym celem odwiedzin było czytanie.  Starsi uczniowie przygotowali do czytania  po jednym utworze z klasyki literatury dziecięcej. Młodsi z  uwagą  i z nieukrywanym pozytywnym zaskoczeniem   słuchali starszych "lektorów". Nieoczekiwanie  ku uciesze starszej grupki uczniów do akcji spontanicznie przyłączył się również ks. katecheta Paweł Zyśko.

Spotkaniu towarzyszyła miła atmosfera uczniowie klasy pierwszej szkoły podstawowej mogli poznać starszych uczniów, zaś "seniorzy" przypomnieli sobie jak to było sześć lat wstecz. Oprócz oczywistych korzyści płynących z czytania spotkanie służyło budowaniu więzi między starszymi i młodszymi uczniami naszej szkoły.

Na zakończenie gimnazjaliści wyrazili ochotę kontynuacji akcji w klasach drugich i trzecich szkoły podstawowej.

W klasie I - 20.09.2016r.

2345

W klasie IIA - 29.09.2016r.

1 2 3 4 5 6

W klasie IIB - 29.09.2016r.

7

8

06.10.2016r.

Starsi czytają młodszym - z wizytą u przedszkolaków

1 2 3 4 5 6

 Nowe książki dla młodzieży

W Zespole szkół i Placówek w Baranowie Sandomierskim realizowany jest Program Innowacji Pedagogicznej  z Zakresu Czytelnictwa

„Jakie ziarno w serca Wasze padnie...

takim będzie późniejsze żniwo”,

W zakresie realizacji programu (całość dokumentu znajduje się w zakładce "Biblioteka szkolna") już zdążyliśmy:

  • czytać na rynku baranowskim w ramach czytania narodowego dzieła H. Sienkiewicza "Quo vadis"
  • zakupiliśmy pakiet książek dla dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej
  • zainaugurowaliśmy akcję starsi czytają młodszym w ramach której grupka uczniów gimnazjum odwiedziła klasy: Ia, IIa, IIb, oraz przedszkole. Akcja spotkała się z wielkim zainteresowaniem naszych najmłodszych podopiecznych. Czytane były krótkie wiersze, czasami zabawne, ale za to zawsze pouczające i aktualne w swoim przekazie. Kolejnym etapem akcji będzie czytanie  prozy: baśni, legend, bajek, opowiadań...
  • zaprosić kilku rodziców, którzy czytali utwory literackie w klasach do których uczęszczają ich dzieci
  • wzbogacić stronę szkoły w obszerną zakładkę "Biblioteka szkolna" w której znajdować się będzie wszystko co dotyczy czytelnictwa i biblioteki
  • w młodszych klasach tworzone są biblioteczki klasowe.

Obecnie dokonaliśmy zakupu pakietu nowych książek dla młodzieży, których ofertę prezentujemy poniżej. Kolejnym etapem naszego obszernego programu będzie przygotowanie i przeprowadzenie dyktanda rodzinnego w którym udział wezmą dzieci i rodzice z naszej szkoły.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

 

Lekcja biblioteczna - Spotkanie z bajką 17.10 2016r.

Uczniowie klasy drugiej szkoły podstawowej uczestniczyli w ciekawej lekcji bibliotecznej prowadzonej przez nauczyciela bibliotekarza oraz przez zaproszonych uczniów z gimnazjum. Podczas spotkania uczniowie poznali zalety książek, uczestniczyli w żywej lekcji czytania bajek, a na zakończenie każdy uczeń wypożyczył sobie jedną książeczkę do przeczytania w domu.

 

1 2

 

Wizyta w Publicznej Bibliotece

w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury

w Baranowie Sandomierskim

18.10.2016r.

„Jakie ziarno w serca Wasze padnie...

takim będzie późniejsze żniwo”

Jednym z zadań jakie wytyczyliśmy w realizowanej przez szkołę  Innowacji Pedagogicznej z Zakresu Czytelnictwa są wizyty w Publicznej Bibliotece w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury w Baranowie Sandomierskim. Biblioteka  dysponuje atrakcyjnym księgozbiorem, który jest stale aktualizowany. Młodzież spotkała się z miłym i życzliwym przyjęciem. Podczas spotkania panie bibliotekarki pięknie nam przybliżyły i opowiedziały o zasadach udostępniania zasobów bibliotecznych oraz o znaczeniu i korzyściach płynących z czytania. Podjęte zadanie skierowane jest zwłaszcza do młodzieży. Każdy uczeń z  klasy gimnazjalnej raz w semestrze ma obowiązek wypożyczenia jednej książki niebędącej lekturą szkolną. Weryfikacją przeczytania będzie recenzja książki, która zostanie oceniona przez nauczyciela języka polskiego. Ponieważ dla wielu uczniów była to pierwsza okazja do odwiedzin miejskiej biblioteki to  ranga zadania stała się tym większa i potrzebniejsza.

1 2 3 4

Wizyta przedszkolaków w bibliotece szkolnej.

Od najmłodszych lat powinniśmy rozbudzać zainteresowanie książką, dlatego też, przedszkolaki z Przedszkola Publicznego odwiedziły bibliotekę szkolną. Dzieci były zafascynowane magicznym dla nich miejscem. Kilkoro z nich bywało wcześniej w bibliotece ze swoimi rodzicami, jednak dla większości była to pierwsza wizyta. Przedszkolaki dowiedziały się co to za miejsce, jak nazywa się osoba która tu pracuje jak można stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy korzystać z księgozbioru. Poznały również zasady zachowania się w bibliotece. Z wielkim zainteresowaniem słuchały wszystkich informacji oraz z chęcią oglądały kolorowe i bogato ilustrowane książeczki. Wycieczka bardzo wszystkim się spodobała. Dostarczyła wielu cennych informacji oraz była inspiracją dla dzieci, które w przedszkolu wykonały piękne prace plastyczno – techniczne ulubionych bohaterów bajek.

1 2

 Dyktando rodzinne

29.11.2016r.  w Zespole Szkół i Placówek odbyło się pierwsze „Dyktando rodzinne”.   Konkurs był adresowany  do uczniów szkoły  podstawowej i gimnazjum oraz  ich rodziców . Chętni uczniowie ze szkoły podstawowej wraz ze swoimi członkami rodzin pisali o godz. 17.00, zaś uczniowie gimnazjum o godz.18.00.
Główne cele dyktanda to:

  • Rozwijanie zainteresowań kulturą języka polskiego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Zaangażowanie dorosłych w kształtowanie nawyku prawidłowego stosowania zasad ortografii.
  • Zachęcanie dzieci i młodzieży (poprzez własny przykład) do pokonywania trudności.
  • Sprawdzenie własnej wiedzy w zakresie poprawności językowej.
  • Dobra zabawa w miłym gronie sympatyków ortografii.

Za opracowanie tekstu dyktanda, przeprowadzenie dyktanda, nadzór nad prawidłowym przebiegiem oraz sprawdzenie prac odpowiedzialna była powołana przez organizatorów Komisja Konkursowa złożona z: nauczycieli  j. polskiego, pedagoga i bibliotekarza. Czas trwania części konkursowej wynosił  20 minut (pisanie ze słuchu) + 5 minut (czas  dodatkowy). Stopień trudności  w danej kategorii był dla wszystkich uczestników jednakowy.
Według opracowanego regulaminu zwycięzcami konkursu zostały osoby, które popełniły najmniej błędów pierwszego stopnia oraz innych, w zakresie podstawowych zasad i reguł pisowni. W przypadku gdy liczba błędów pierwszego stopnia byłaby taka sama u różnych uczestników dyktanda pod uwagę brane były błędy drugiego stopnia. Prace zostały sprawdzone przez nauczycieli j. polskiego i są do wglądu uczestników konkursu w przypadku wątpliwości.
Poziom trudności (zwłaszcza w gimnazjum) był wysoki. Uczestnicy musieli się zmierzyć z ciekawostkami językowymi takimi  jak:  białorzytki, kszyki, kukułki, piegże, gżegżółki, wehikuł, rokrocznie, ponadsiedemdziesięcioletni ...

Łącznie w dyktandzie wzięło udział 44 osoby, czyli 22 pary.

W kategorii klas gimnazjalnych zwyciężyli:

Miejsce I - Alina Stec wraz z panią Iwoną Stec

Miejsce II - Aleksandra Stawiarska wraz z panią Agatą Stawiarską

Miejsce III  - Iwona Daniel wraz z panią Ewą Daniel

W kategorii klas szkoły podstawowej zwyciężyli:

Miejsce I - Jakub Paź wraz z panią Małgorzatą Paź

Miejsce II - Maja Wawrzynkiewicz wraz z panią Moniką Wawrzynkiewicz

Miejsce III - Emilia Baran wraz z panią Sylwią Baran

Za przygotowanie i przeprowadzenie dyktanda odpowiedzialni byli: p. Danuta Lis, p. Agata Surowiec, p. Krzysztof Stawiarski

1

Projektujemy okładki do lektur

Zadaniem dobrej okładki książki jest zwrócenie uwagi i za pomocą skrótowych czy symbolicznych informacji wskazanie na zawartość książki. Biorąc pod uwagę, że książka zawiera wiele treści - projektant okładki musi wychwycić jej najważniejszy przekaz, tak aby czytelnik mógł odnieść wrażenie, że treść i okładka stanowią spójną jedność. O tym, że nie jest to łatwa sprawa, nasi gimnazjaliści mogą się przekonać na lekcjach języka polskiego, gdzie po przeczytaniu lektury wykonują projekt według swojego własnego pomysłu lub według okładki przeczytanej przez siebie książki. Solidnie wykonane prace podlegają ocenie. Projektowanie okładek jest również jednym z istotnych zadań realizowanych w ramach tegorocznej  innowacji pedagogicznej z zakresu czytelnictwa. Poniżej przedstawiamy  kilka ciekawych prac.

Aleksandra Solarska
a
 Aleksandra Antonik
 a
Aleksandra Solarska
 aa
 Aleksandra Antonik
 a
Aleksandra Solarska
 a
 Aleksandra Stawiarska
 a
Alina Stec
 a
 Bartłomiej Kędziora
 a
Dagmara Wilczyńska
 a
 Dagmara Wilczyńska
 a
Dagmara Wilczyńska
 a
 Daria Skowron
 a
Daria Skowron
 a
 Daria Majka
 a
Daria Skowron
 a
 Filip Zygmunt
 a
Justyna Szal
 a
 Justyna Szal
 a
Kamila Stępień
 a
 Kamila Machaj
 aa
 Kamila Ślońska
 a
Kamila Machaj
a
 Łukasz Kamuda
 a
Karina Pluta
 a
 Karol Chwieja
 a
Konrad Kubicki
 a
 Kornelia Byczek
 a
Byczek Kornelia
a
 Kornelia Byczek
 a
Łukasz Kamuda
 a
 Daria Majka
 a
Milena Malia
 a
 Maria Malinowska
 a
Martyna Kopańska
 a
 Milena Malia
 a
Aleksandra Stawiarska
 a
Oliwia Romańczuk
 a
Wiktoria Boroń
 a
Wiktoria Krzemień
 a
Kamila Stępień